Ötletek

Pál Barbi:

A képregényeket mindenki szereti. De nem csak olvasni jó őket, a tanórán is hasznosíthatók. Az alábbiakban bemutatunk 5+1 ötletet a képregények használatára a tanórán.
 
51 képregény kép
 
1Rakd sorba!
 
A diákok párokban vagy kis csoportokban dolgoznak. Vágjuk szét a kiválasztott képregény képeit és adjuk oda összekeverve a csoportoknak (minden csoportnak egy adagot). A feladatuk, hogy sorrendbe rakják őket. Érdemes a feladat elkezdése előtt átismételni pár hasznos kifejezést, amit használhatnak; például „Szerintem ez az első, mert…”, „Lehet, hogy igazad van, de szerintem inkább ez az első, mert…” Együtt ellenőrizzük a megoldásokat. Ha a csoportok különböző módon rakták sorba a képeket, megkérhetjük őket, mondják el, miért választották azt a sorrendet, és próbálják meggyőzni a másik csoportot, hogy nekik van igazuk. :)

Variáció: Minden diák csak egy képet kap a képregényből. A feladatuk, hogy elmondják a társaiknak, mi történik az ő képükön, és megpróbálják sorba állva kialakítani a történetet. (Ehhez érdemes egy nem túl komplikált, viszonylag egyértelmű képregényt választani.)
 
Képregény sorbarakós
 
választóvonal
 
2Meséld el!
 
Talán a legklasszikusabb példája a képregények nyelvórai használatának a történetmesélés. A diákok egyénileg, párokban vagy csoportban elmesélik (szóban vagy írásban) a képregényen bemutatott történetet. Ez a feladat kiválóan alkalmas a múlt idő gyakorlására és a narrációs eszközök gyakorlására egyaránt.
 
1. variáció: A képregénynek csak az első felét adjuk oda a diákoknak. Miután elmesélték, hogy mi történik a kapott képeken, a feladatuk, hogy csoportokban megjósolják, mi történhet a történet folytatásában. A csoportok beszámolnak a saját folytatásukról, majd megnézzük, melyik csoport járt a legközelebb a valósághoz.
 
2. variáció: A diákokat két csoportra osztjuk. Az egyik csoport a képregény elejét, a másik a képregény végét kapja meg. Először a csoport megbeszéli, mi történik az ő részében, és megpróbálnak rájönni, mi lehet a történet eleje/vége. Ezek után párokba rendezzük a diákokat: egy diák az egyik csoportból, egy diák a másik csoportból. Elmondják egymásnak a történet általuk ismert részét, és megnézik, jól tippeltek-e a csoportjukkal.
 
3. variáció: A történetet az egyik karakter szemszögéből meséljük el. Ha több szereplőből áll a történet, lehet úgy, hogy a diákok kis csoportokban dolgoznak, és a csoportok különböző szereplő szemszögéből mesélik el a történetet.
 
választóvonal
 
3Egészítsd ki!
 
A képregény szövegbuborékaiból kivágjuk a szöveget. Az üres buborékos képregényt kapják meg a diákok/párok/csoportok. A feladatuk, hogy kitalálják, mi volt a szövegbuborékokban.
 
Variáció: Ha eleve üres szövegbuborékos képregényt találunk, lehet az is a feladatuk, hogy egy adott szót mindenképp csempésszenek bele valamelyik szövegbuborékba. Adhatunk minden csoportnak más szót; így nagyon más történeteket kaphatunk. (Ehhez a feladathoz érdemes olyan képregényt találni, aminél a képekből nem egyértelmű, hogy mi a történet.)
 
képregény
 
választóvonal
 
4Játszd el!
 
Ha a csoport nyitott a szerepjátékokra, megkérhetjük őket, hogy adják elő a képregényen bemutatott történetet. Kioszthatják egymás között a szereplőket (így elkerülhetjük, hogy egy visszahúzódóbb diák a főszerepet kapja meg), megírhatják a dialógusokat és megbeszélhetik a „színpadi” megjelenítés módját.
 
választóvonal
 
5Készíts!
 
A folyamatot akár meg is fordíthatjuk: egy adott sztori alapján készíthetünk saját képregényeket. Ha diákjaink szeretnek rajzolni, lehet az a feladatuk, hogy egy adott történethez készítsenek képregényt. Én például az egyik diákomnak felolvastam Durst Péter Lépésenként magyarul 2 című könyvének hatodik fejezetében található első olvasmányát, és a feladata csak az volt, hogy a főbb cselekményeket rajzolja le, miközben én mesélem a történetet. Íme Lewis rajza:
 
Lewis kép
 
Tipp: Készíthetünk mi is saját készítésű képregényeket. Ha rajzolni nem tudunk, rengeteg képregényszerkesztő weboldal áll rendelkezésünkre. A TanárBlog összegyűjtött 10 weboldalt; a cikket itt (http://tanarblog.hu/tiz-weboldal/2646-tiz-weboldal-kepregeny-kesziteshez) találjátok. Én a Pixtonon készítettem a Lépésenként magyarul 2 első fejezetében található olvasmányhoz egy képregényt.
 
Kati szülinapja-kicsi
 
választóvonal
 
plusz1Ti használtatok már képregényt az órán? Várjuk ötleteiteket, véleményeteket a cikk alatt kommentben! :)
Fülöp Kata:
 
Szókincs fejlesztésére A2+ csoportoknak
 
Forma1auto
2-3 csoport játszik. Mindegyik csoport kap három  kártyacsomagot: egy pirosat, egy zöldet és kéket.  A kártyákon a tanult szavak szerepelnek. A játék megkezdése előtt tilos a lapokat megnézni!
 
forma1
Forma1start

A verseny akkor kezdődik, mikor a tanár felmutatja az egyik színt. Ekkor mindkét csapat felvesz egyet az adott színű kártyák közül.
 
 
Forma1specA piros kártyák hátoldalára a rajtuk szereplő szó szinonimáját, a zöld kártyák hátára a szó definícióját, a kék kártyákra pedig példamondatot kell írni az adott szóval.  
 
 
Forma1idoMindegyik kártyára fél perce van a csapatoknak.
Minden helyes megoldás 1 pontot ér, aki először végez, 1 pontot kap pluszba.
 
 
Forma1nyertes
Az a csoport nyer, aki több pontot szerez. A pontokat a tanár vezeti egy, a táblára rajzolt táblázatban.
 
Rengeteg fantasztikus tananyagot töltöttetek fel az oldalra az elmúlt évben. Születésnapi 5+1 cikkünkben ezekből válogattuk ki nektek a legnépszerűbbeket.
 
51 népszerű tananyag az elmúlt évből
 
1Quimby -ban/-ben
 
Feltöltötte: tarna.dora
 
Leírás: "A Quimby együttes sehol se talállak című dalában nagyon sok -ban/-ben ragos alakkal találkozunk. A lyukas szöveget (a dal szövege) kell a diákoknak kiegészíteni hallás után. A feladat nehézsége: a szöveg jelentése. Érdemes pár mondatban összefoglalni, hogy miről szól a dal és felhívni a diákok figyelmét arra, hogy nem kell minden szót megérteniük (pl. ugar...), csak a -ban/-ben alakokra figyeljenek. (A feladatot gyakorlatom során lestem el Varga Virágtól :) )"
 
 
választóvonal 
 
2Kockásfülű nyúl történetmesélés
 
Feltöltötte: HBrigi
 
Leírás: "A feladatlap a Kockásfülű nyúl sorozat 'Kutyasétáltatás' című epizódjához kapcsolódik, és a múlt idő gyakorlására alkalmas. Érdemes először a szükséges szókincset megtanítani, majd megnézni az epizódot. A mellékelt feladatlapon a film fontosabb jelenetei vannak kronologikus sorrendben, de össze is lehet keverni őket. A feladat: minden képről egy-egy mondatot kell mondani. Érdekes lehet különdöző szereplőket megadni, akiknek a szemszögéből beszélni kell, pl. a nyúl, a kisfiú vagy egy semleges E/3. elbeszélő."
 
 
választóvonal
 
3Karácsonyi keresztrejtvény
 
Feltöltötte: PálBarbi
 
Leírás: "Keresztrejtvény karácsonyra, a karácsonyhoz kapcsolódó szókincs gyakorlására. Kezdőbb diákoknál lehet hagyományos keresztrejtvényként használni; haladóbb diákoknál pedig a képeket szétvághatjuk és kioszthatjuk a diákok között, akiknek a teremben körbejárva definíciókat kell mondaniuk a társaiknak a kezükben lévő szavakról."
 
 
választóvonal
 
4Mennyi az idő? - Feladatlap
 
Feltöltötte: leomcholwer
 
Leírás: "A diákoknak be kell rajzolni az órák mutatóit az alattuk feltüntetett szöveg alapján. A feladatlap tartalmaz egy üres oldalt is, amelybe tetszőleges időpontok írhatóak, ill. a feladat fordított megoldásához tetszőlegesen berajzolhatja a tanár az órák mutatóit. Nehezítésként használhatjuk a "reggel, este, éjjel, hajnali, stb." szavakat, ez esetben a diákoknak a kis napocska vagy hold ikon segítségével kell jelölniük, hogy melyik napszakról van szó."
 
 
választóvonal
 
5Birtokos személyjelek filmcímekben
 
Feltöltötte: hertamarki
 
Leírás: "26 filmcím, ahol a magyar megfelelőket kell megkeresni az angol címekhez. Mindegyikben van birtokos személyjel."
 
 
választóvonal
 
plusz1
 
Nektek mely tananyagok voltak a kedvenceitek idén? Várjuk a javaslataitokat a cikk alatt hozzászólásban.
Pál Barbi:

"A MID van? közelgő egyéves születésnapja alkalmából új rovatot indítunk, “5+1” címmel. Fogadjátok szeretettel az első cikket, amelyben a nyár utáni első órán felhasználható ötleteket találhattok.
 
51 öltet a nyári szünet utáni első órára kép
 
 
1„Én is!”

Előkészületek:
•    Egy nagy papírra ráírjuk a következő mondatot: „Én is!”.
 
A feladat menete:
1.    A papírlapot lerakjuk a terem közepére úgy, hogy a diákok kényelmesen körbe tudják állni.
2.    Mondunk egy állítást a nyári szünetünkről, például: „Külföldre utaztam a családommal.”
3.    Rálépünk a papírlapra, és megkérjük a diákokat, hogy akire szintén igaz ez az állítás, lépjen rá a lapra.
4.    Ösztönözzük a diákokat, hogy tegyenek fel további kérdéseket társaiknak, például: „És hova utaztatok?”.
5.    Ezután a diákok sorban mondanak egy-egy állítást a nyári szünetükről, és megismételjük a lépéseket.
 
 választóvonal
 
2„Keress valakit, aki…”

Előkészületek:
•    Írjunk egy 10-15 mondatból álló listát a nyári szünetről, vagy nyomtassunk mintamondatokat innen: http://mid-van.hu/dokumentum/beszedkeszseg/220-keress-valakit-aki-nyari-szuenet-utan
•    Másoljuk le a listát minden diáknak.

A feladat menete:
1.    Osszuk ki a listát a diákoknak.
2.    A diákok felállnak; a feladatuk, hogy keressenek valakit a csoportban, akire igaz a listán található egyik mondat.
3.    A feladatnak két módon lehet vége:
a.    Aki először talál az összes mondathoz embert, megnyeri a játékot.
b.    Előre megszabunk egy időhatárt, és aki a legtöbb nevet gyűjti, az a nyertes.
4.    A játék után közösen megbeszélhetjük, kikre igazak a mondatok, és tehetünk fel további kérdéseket is.
 
 választóvonal
 
3Nyári képek, rajzok

Előkészületek:
•    Ha a csoport nyitott a rajzolásra, üres papírlapokra lesz szükségünk.
 
A feladat menete:
1.    Attól függően, hogy a csoportunk mennyire nyitott a rajzolós feladatokra, két lehetőségünk van:
a.    Kiosztunk mindenkinek egy üres papírlapot, és megkérjük a diákokat, hogy rajzoljanak le pár nyári élményt a lapra. (Ez azért sokkal érdekesebb, mert a rajzok több találgatásra és nevetésre adnak lehetőséget.)
b.    Ha a csoport nem elég vállalkozó szellemű, megkérhetjük őket, hogy a telefonjukon keressenek egy képet, amit a nyáron készítettek, és szívesen megmutatják társaiknak.
2.    A diákok a rajzukkal vagy telefonjukkal a kezükben körbejárnak, és párokban megpróbálják kitalálni a kép alapján, mit csinált a partnerük a nyáron.
 
választóvonal
 
4Igaz vagy hamis?

A feladat menete:
1.    A táblára felírunk három mondatot a nyarunkkal kapcsolatban, amelyekből csak kettő igaz, a harmadik hamis. A diákok feladata, hogy kitalálják, melyik a hamis mondat. Ezek után feltehetnek további kérdéseket az igaz mondatokkal kapcsolatban.
2.    Megkérjük a diákokat, hogy most ők írjanak két igaz és egy hamis állítást a nyarukkal kapcsolatban. Közben körbejárunk és ellenőrizzük a mondatokat.
3.    A diákok párokban elmondják egymásnak a mondataikat; tippelnek, melyik mondat a hamis, és további kérdéseket tesznek fel társaiknak.
4.    A diákok párt cserélnek, és még 1-2 kört játszunk.
 
választóvonal
 
5Mi a közös bennünk?
 
A feladat menete:
1.    A diákok párokban dolgoznak. A feladatuk, hogy találjanak három közös pontot a nyári szünetükkel kapcsolatban.
2.    A feladat elkezdése előtt demonstráljunk egy párbeszédet egy diákkal, például:
- Én voltam idén a Balatonon. És te?
- Én sajnos nem. De voltam külföldön.
- Én is. Te hol voltál?
3.    A feladatot kétféleképpen folytathatjuk:
a.    Lezárhatjuk, ha minden pár talált három közös pontot. Ekkor a párok elmondhatják, mi a három közös pont, amit találtak.
b.    Összevonhatunk párokat, így 2-2 pár fog együtt dolgozni; elmondják egymásnak, milyen közös pontokat találtak, majd a feladatuk, hogy olyan állítást találjanak, ami mind a négyükre igaz.
 
választóvonal
 
plusz1
És ti milyen feladatokkal készültök a nyári szünet utáni első órátokra? Várjuk ötleteiteket, véleményeteket a cikk alatt kommentben!
Hajba László:

"Szituáció: Kezdő nyelvtanuló csoport
Eszköz: UNO kártya
Feladat: Számok gyakoroltatása a kártya segítségével
 
No lássuk. Először is szögezzünk le pár dolgot a játékosításról.

•    Játékosítás: játékelemek használata nem-játékos környezetben.
•    Játék alapvető elemei: szabály és cél. Ezeket hívhatjuk kontrollnak és kimenetnek is. Erre majd még visszatérek a cikk végén.
 
uno
 
❶ Elkezdünk játszani egy kör UNO-t a játék szabályai szerint. Ez már alapból bukta a fenti első pont értelmében. Módszernek piszok jó, én is használom, de ez nem játékosítás. Ezt neveznénk hagyományos értelemben játék alapú tanulásnak. Játszunk egy már kész játékot és ennek során egyéb képességeket fejlesztünk, jelen esetben a számolást idegen nyelven. Ha a diákok kezébe nyomunk egy Monopoly táblát ugyanezt érjük el, csak ott a tárgyalással és alkudozással kapcsolatos kifejezések gyakorlása történik. Szóval ez bukta.

❷ A tanulók párban dolgoznak. Egyesével megmutatják a kártyalapokat társuknak és ő villámgyorsan megmondja, milyen szám van rajta. Ez már közelít, van szabályunk (minden diák egy kártyát kap és elmondja mi van rajta), de nincs kifejezett célja a tevékenységnek a diákok szemszögéből nézve. Plusz baromi uncsi.
 
⊕ CÉL. Aki a legtöbb kártyát megnevezi az nyer. Ez már izgalmasabb, de valami hiányzik. Hogy döntöm el, hogy hány kártyánál vetek véget a feladatnak? Adjunk hozzá egy játékelemet.

⊕ IDŐKORLÁT. Aki 20 másodperc alatt a legtöbb kártyát megnevezi az nyer.
Gratulálok. Sikeresen készítettünk egy játékosított feladatot. Na de álljon meg a menet! Ennyire egyszerű lenne? Igen … és nem. A játékosítás nem egy abszolút végpont, mint ahogy a hangosítás sem az. Mindig lehet tovább hangosítani a rádiót, míg végül elég hangos lesz. Egy ilyen feladat gyorsan elhal, ha a tanár nem csinál valami nagyon okosat. Spékeljük még meg a feladatot pár további játékelemmel.

⊕ NEHÉZSÉGI SZINT. Az első pár kör után nem csak a kártya számát, hanem színét is meg kell nevezni. Ez egy, maximum két körrel több életet lehel a feladatba.

⊕ RANGLISTA. Ez a kompetitív elem arra ösztönzi a tanulókat, hogy próbálják felülmúlni egymás legjobb teljesítményét. Azonban simán előfordulhat, hogy a legjobb tanulóknak ez nem elég, ők már így is örülnek ha benne vannak a top háromban. Ekkor jöhet a tanár titkos fegyvere.
 
⊕ JELVÉNY. A legtöbb kártyát megnevező tanuló kap egy jelvényt. Ami NEM egy szóbeli dícséret, vagy egy egyszerű csillag-matrica a diák füzetébe. Hanem egy valódi jelvény. Az általam 1 perc alatt készített jelvénynél jólval igényesebb formában. Alapmegoldásként gyurmaragasztó vagy biztosítótű mehet a hátoldalára és máris viselhető.
 
 
LaciUNO2
 
Persze a feladat így is hamar véget ér. Kivéve, ha adunk egy olyan végső célt a tanulóknak, amiért újra-és újra megcsinálják a feladatot.
 
⊕ FOLYAMATJELZŐ. A játék addig tart, amíg az összes játékos együttesen össze nem gyűjtött 600 megnevezett kártyát.
 
378 / 600
 
Ahogy látjuk, az újabb és újabb játékelemek célja, hogy a diák ne hagyja ott a feladatot, hanem folytassa addig, ameddig csak lehet. A sor folytatható egyéb játékelemekkel is, viszont szerintem érdemesebb visszatérni a kontroll és a kimenet problematikájára.

⊕ KONTROLL. A játék szabályai segítségével elérhetjük, hogy a tanulók által végzett tevékenység hűen szolgálja az általunk kitűzött tanulási célokat. Ne felejtsük el, a számokat szeretnénk gyakoroltatni a tanulókkal.

⊕ KIMENET. A kimenet sokféle formát ölthet, pedagógiai szempontból azonban fontos, hogy ez ne menjen a tanulási folyamat rovására. Például míg a RANGLISTA a versenyszellemre és a rivalizálásra épít, addig a FOLYAMATJELZŐ inkább a közös cél elérését és a kollaborációt helyezi előtérbe. Mindkettő lehet hasznos a csoportdinamika szempontjából a maga módján, feltéve ha a tanár jól választ."

A cikket Laci blogján is megtalálhatjátok, itt: https://sargaparipa.wordpress.com/2015/03/24/jatekositas-egy-pakli-kartyaval/
Pál Barbi:
 
"A karácsony előtti utolsó óránkra mindig valami apró karácsonyi ajándékkal készülök a diákjaimnak; ez idén sem lesz másként. Összegyűjtöttem nektek azokat az ötleteket, amik az idei ajándékkeresgélés közben megtetszettek.