5+1 ötlet a Skype-os tanításhoz

Pál Barbi és Hajba Laci:

Manapság egyre gyakrabban felmerülő igény, hogy a diákjainkat Skype-on tanítsuk. Eleinte nehéz lehet átváltani a megszokott, személyes találkozásokról egy teljesen online környezetre. Hogy ezt az átváltást segítsük, 5+1 rovatunk legújabb cikkében a Skype-os tanításhoz adunk ötleteket.
 
Skypetanításkép
 
 
1
 
Google Drive
 
Mi a Google Drive?
A Google Drive (https://drive.google.com/) segítségével fotókat, videókat, fájlokat és gyakorlatilag bármilyen más tartalmat tárolhatsz biztonságos felhő alapú tárhelyen, amelyet bárhonnan elérhetsz.
 
Miért hasznos a Skype-os tanításban?
1. A Google Drive-ban létrehozott fájlokat közösen, egy időben szerkeszthetjük. Minden órán létre lehet hozni egy dokumentumot, amelybe jegyzetelhetünk; az órán megoldandó feladatokat is bemásolhatjuk ide, így láthatjuk és könnyedén javíthatjuk a diákok esetleges hibáit is.
 
2. Készíthetünk minden diáknak egy-egy mappát, melyben az ő anyagait tároljuk, majd ezt a mappát megoszthatjuk vele, és közösen szerkeszthetjük. Így egy helyen tárolhatunk mindent, ami a közös munkához kell. A Drive a diáknak egyfajta jegyzetfüzetként is szolgálhat: könnyen ellenőrizheti, mi történt az elmúlt órákon. A házi feladatát is feltöltheti ide, amit így könnyen javíthatunk.
 
 google drive
Egyik diákom Google Drive-os jegyzetfüzete.
Minden napra egy külön dokumentum: bármikor (és bárhonnan) visszanézheti, mit vettünk az előző órákon.
 
 
választóvonal
 
2
 
Képernyőmegosztás
 
Hogyan lehet megosztani a képernyődet?képernyomegosztas
A Skype-on könnyedén meg tudod osztani a képernyődet a diákoddal, és szükség esetén a diákod is egy kattintással megoszthatja az ő képernyőjét veled. Beszélgetés közben a „+” jelre kattintva láthatjuk a képernyőmegosztás gombját.
 
Miért hasznos a Skype-os tanításban?
1. Jól jöhet, ha például egy weboldalt akarunk bemutatni a diákunknak, vagy egy oldal bizonyos pontján szeretnénk valamire felhívni a figyelmét. (Ezzel megspórolhatunk pár „És most mit csináljak?” és „Pontosan hol van ez?” jellegű kérdést.)

2. Ha megvan az órán használt tankönyv digitalizált változata, akkor amíg a diák a saját könyvében dolgozik, a tanár megnyithatja a digitalizált könyvet a megosztott képernyőjén, és így könnyen megmutathatja a diáknak, melyik feladatot csinálja, melyik szóra figyeljen stb.

3. Sok hasznos weboldalt használhatunk a tanítás során (melyek közül hármat mindjárt be is mutatunk), ahol szintén jól jöhet, ha látjuk egymás képernyőjét.
 
focimeccs
A foci EB ihlette a játékot, amelyet a SMART Notebook programjában készítettem.
A képernyő megosztása után kezdődhetett is a focimeccs. :)
(Képernyőmegosztás közben is láthatjuk egymás arcát. Természetesen Christ személyiségi jogai miatt kicseréltem. :) )
 
 
választóvonal
 
3
 
Quizlet
 
Mi a Quizlet?
A Quizlet (https://quizlet.com) segítségével létrehozhatunk szókártyacsomagokat, és megoszthatjuk őket diákjainkkal, akik utána különböző játékos feladatok segítségével gyakorolhatják a szókártyákon lévő szavakat. A Quizlet applikáció letöltésével pedig akár a buszon is feleleveníthetik a tanult szókincset az óra előtt. (A használatáról a TanárBlogon láthattok egy 7 perces videót, itt: http://tanarblog.hu/internet-a-tanoran/1977-mindent-a-quizlet-rl)
 
Miért hasznos a Skype-os tanításban?
1. Digitális szótárfüzetként használhatjuk. Minden órán készíthetünk egy újabb szókártyacsomagot, és bevezethetjük az órán újonnan tanult szavakat. Az óra után pedig a diáknak már csak tanulgatnia kell őket a Quizlet alkalmazás vagy weboldal segítségével. (De ha jobban szereti nyomtatva látni a szavakat, könnyedén ki is tudja nyomtatni a szólistát.)

2. Ha megosztjuk a képernyőnket a diákkal, és látja, ahogy bevezetjük a szavakat, megfigyelheti, hogy kell leírni az adott szót, így kevésbé kell attól tartanunk, hogy rosszul írja le azt saját füzetébe.

3. Az óra végén, vagy akár a következő óra elején közösen átismételhetjük a Quizlet segítségével az órán tanult szavakat. Megkérhetjük a diákokat, hogy a képernyőn látott szót helyezzék kontextusba, vagy magyarázzák el saját szavaikkal.
 
Quizlet
Jüjü digitális szótárfüzete: minden óra új szavai dátummal ellátva. Ezeket később összekapcsolhatja, variálhatja kedve szerint.
 
 
 
választóvonal
 
 
4
LearningApps
 
Mi a LearningApps?
A LearningApps (learningapps.org) segítségével nagyon egyszerűen készíthettek különböző típusú feladatokat (például csoportosítás, sorbarendezés, kvíz, keresztrejtvény), melyeket utána egy link segítségével megoszthattok diákjaitokkal.

Miért hasznos a Skype-os tanításban?
1. A feladatokat előre el lehet készíteni, a diákoknak elég a linket elküldeni. Több diáknál is felhasználhatjuk ugyanazt a feladatot.

2. A diákok otthon újra megcsinálhatják a feladatokat önállóan. A feladatlapokat úgy is elkészíthetjük, hogy azok visszajelzést adjanak a diákoknak így tanári felügyelet nélkül is remekül használhatóak. Sok feladatnál beállítható, hogy véletlenszű sorrendben adja a kérdéseket, így nem válik olyan hamar unalmassá, ha többször megcsináljuk.
 
Learningapps
 
Itt most a diák osztotta meg velem a képernyőjét: átküldtem neki a LearningAppsben készült feladat linkjét,
ő oldotta meg a feladatot, de közben én is láttam, hogy mit csinál.
 
választóvonal
 
5
Híroldalak
 
Diákjainkat rászabadíthatjuk az internet nagyobb híroldalaira (pl. Index.hu), ahol bőségesen találunk magyar nyelvű szöveges és képes tartalmat.

Miért hasznos a Skype-os tanításban?
1. Autentikus nyelvi környezetben barangolhatunk a diákkal közösen, ahol az nagyvilág aktuális híreivel is foglalkozhatunk.

2. Kezdő diákokkal lehet egyszerűbb nyelvtani formákat keresni az oldalon (pl. többesszám, birtoklás).

3. Haladó diákokkal elolvashatjuk a cikkeket és megpróbálhatjuk összefoglalni a tartalmat néhány mondatban.
 
választóvonal
 
plusz1
Ti szoktatok Skype-os órákat tartani? Ha igen, milyen tanácsokat adnál Skype-os tanítás előtt álló kollégáidnak?
Várjuk ötleteiteket a cikk alatt kommentben! :)