5+1 játék szóismétléshez

Fülöp Kata és Pál Barbi:
 
"Szeretnéd a következő órát egy szórakoztató szóismétlős játékkal kezdeni, de kifogytál az ötletekből? Februári 5+1 cikkünkben ebben próbálunk meg segíteni. Összegyűjtöttünk 5+1 ötletet, ami a tanult szókincs felelvenítése mellett jó bemelegítésként szolgálhat az óránk első perceiben.
 
 
Szóismétlés kép 
 
1
 
Maradj talpon
 
Meghatározunk egy témát (pl. ételek, ruhák, tárgyak a házban…). Mindenki feláll. Sorban mindenki mond egy szót. Akinek már nem jut több eszébe, az leül. Az nyeri meg a játékot, aki legtovább talpon marad. (Azt el lehet dönteni, hogy az is leüljön-e, aki olyat mond, ami már elhangzott, vagy adunk neki még egy esélyt.)
 
 választóvonal
 
2
 
Poszter-verseny

Az óra előtt előkészítünk 4-6 posztert: mindegyikre egy-egy témát írunk (például helyek a városban, napi rutin, testrészek…), melynek szókincsét fel szeretnénk eleveníteni. A posztereket felragasztjuk a falra, vagy egy-egy asztalra tesszük (lehetőleg távol egymástól, hogy kényelmesen körbe lehessen őket járni). A diákok párokban vagy háromfős csoportokban dolgoznak. Minden csoport más-más színű tollat fog a kezében. Meghatározunk egy időkeretet (szerintem 45 másodperc a legideálisabb). A párok / csoportok minden posztert végigjárnak, minden poszternél 45 másodpercet töltenek, és annyi szót írnak az adott kategóriába, amennyit csak tudnak. Ugyanazt a szót nem írhatják, amit másik csoport már írt; viszont az esetleges helyesírási hibáikat kijavíthatják. Minden felírt szóért 1 pontot kapnak; minden javításért 0,5 pont jár. Az a csapat nyeri a versenyt, aki a legtöbb pontot gyűjtötte össze.
 
választóvonal
 
3
 
Asszociációs szólánc

Sokaknak ismerős, szabad asszociációs játék. Kezdünk egy tetszőleges szóval, a következő diák pedig mond egy szót, ami erről eszébe jutott. Jó bemelegítő gyakorlat.
A játék folytatásaként az összegyűjtött szavakkal mondatokat alkothatunk; minél több szót használ fel a diák a mondatban az összegyűjtött szavak közül, annál jobb.
Haladóbb diákokkal történetet is csinálhatunk a szavakkal.
 
választóvonal
 
4
 
Ábécé

A magyar ábécé betűit felírjuk a táblára. A diákok párokban / kis csoportokban dolgoznak. Meghatározunk egy témát (amit előző órán tanultunk, vagy aminek a szókincsét fel szeretnénk eleveníteni). A diákok feladata, hogy meghatározott idő alatt (az ideális szerintem 3 perc) minél több betűvel írjanak az adott kategórián belül szavakat. Az a csapat nyer, amelyik több betűhöz tudott szót írni. Haladóbb diákokkal minden témával működhet; teljesen kezdő diákokkal az országok, nemzetiségek, ételek / italok kategóriákkal nagyon jól játszható.
Ha kevés diák van a csoportunkban, a játék úgy is játszható, hogy a diákok együtt dolgoznak a tanár ellen: egy írnokot kiküldenek a táblához, és ha 3 perc alatt 20 szót együtt össze tudnak gyűjteni (és helyesen leírni), akkor a csapat nyer; ha pedig nem tudnak, a tanáré a nyereség.
 
választóvonal
 
5
 
Szófoglaló

Minden diák mond 3-5 szót, amit azon a héten tanult. Ezután két csapatot alkotnak. Mindkét csapat kiválaszt egy embert, aki kimegy a táblához, ők fognak "párbajozni" a szavakért, választanak két különböző színű krétát. A két csapat ülő tagjainak a feladata felváltva definiálni a táblán szereplő szavakat. A táblánál levő diákok közül aki hamarabb rájön, hogy melyik szót írták körül, az áthúzhatja a saját színével. Az a csapat nyer, aki több szót "szerzett meg".
 
választóvonal
 
plusz1
És Ti milyen játékot ajánlanátok szóismétléshez? Várjuk ötleteiteket a cikk alatt kommentben! :)