Játszva jegyezd meg! - 5+1 memóriajáték

Fülöp Kata:

5+1 rovatunk legújabb cikkében bemutatunk 5+1 memóriajátékot, melyek a különböző formák gyakorlásán kívül nagyon jók egy kis frissítésre, élénkítésre is az órán. Ezenkívül néhány közülük abban is segít, hogy a diákok jobban odafigyeljenek egymásra, jobban megismerjék egymást.
 
Memóriajáték kp
 
 
1Kié?
Memóriajáték a birtokos személyjelek, a birtokos szerkezet és a birtokjel gyakorlására.
 
A feladat leírása:
Szükség van egy önként jelentkezőre. Aki vállalkozik először, alaposan megnézi a társai holmijait. Ezután kimegy a teremből. A csoportból mindenki kiteszi egy holmiját a tanári asztalra. Az önkéntes bejön, megállapítja, hogy melyik tárgy kié, és visszaadja a tárgyakat a tulajdonosoknak: pl. Ez Péter tolla / Ez Péternek a tolla / Ez Péteré.

Variáció:
A csoporttagok kicserélik valamelyik hasonló kiegészítőt, ruhát magukon.

választóvonal
 
2Hol van?
Memóriajáték a helyhatározóragok tanításához.
 
A feladat leírása:
Az előzőhöz hasonlóan először jelentkeznie kell valakinek, aki kimegy a teremből. Mielőtt kimenne alaposan megfigyeli a berendezést. Miközben kint van, a csoporttagok átrendeznek a teremben opcionális számú tárgyat. Az önkéntes bejön és vissza kell helyeznie a tárgyakat az eredeti helyükre, miközben megfogalmazza, hogy hol vannak/voltak.
 
választóvonal
 
3Mi van a kendő alatt?
 
A feladat leírása:
Takarj le egy kendővel különböző tárgyakat: lehetnek tetszőlegesek, vagy egy adott témakörhöz tartozóak (pl. kiegészítők). A tárgyakat helyettesíthetik képek is. Ajánlott, hogy legyen legalább 7-10 darab, de ne legyen ennél sokkal több. A diákok 15 másodpercig nézik a tárgyakat/képeket, majd mindenki leír annyit, amennyit fel tud idézni.
 
Variáció: 
A diákok szöveget írnak a szavak felhasználásával.
 
választóvonal
 
4Csoportháló
Memóriajáték a függő beszéd, birtokos személyragok, múlt idő...tanítására, és egymásra figyelésre. :)
 
A feladat leírása:
A csoport körben áll. Kérdezhetnek egymástól tetszőlegesen, de adhatunk mindenkinek előre gyártott kérdést is - ez az utóbbi megoldás kicsit felgyorsítja a játékot, és jobban lehet irányítani a gyakorolni kívánt formát (pl. Mi a kedvenc...? Mikor voltál utoljára....?). A diákok kapnak egy gombolyagot, amit odadobnak annak, akitől kérdezni szeretnének. A gombolyag körbejár, de közben nem engedik el a fonalat, tehát miután mindenki kérdezett mindenkitől, egy háló alakul ki a körben a fonalból. Az utolsó válaszoló elkezdi visszatekerni a fonalat. Közben megfogalmazza, mit mondott az, akivel a fonal közvetlenül összeköti. Pl. Péter kedvenc állata a kutya. Péter tegnap volt utoljára edzőteremben. Péter azt mondta, hogy...stb.
 
Variáció: Ki mondta? - bármilyen témában használható, egymás megismerését, az egymásra figyelést segíti.
A diákok párokban beszélgetnek tetszőleges témában, pl. ki mit szeret/utál/akar csinálni? vagy: kinek hány testvére van, mit csinálnak? vagy: ha bárhová mehetne, hova menne? stb. --> Elmondják a csoportnak és a tanárnak, hogy mit tudtak meg a partnerükről. --> A tanár megkérdezi a csoportot: Ki az, aki.../Kik azok, akik...? Természetesen az, akire igaz az állítás ilyenkor hallgat.
 
választóvonal
 
5Blöff
Lehet játszani új csoportokkal, bemutatkozás után közvetlenül, de remek játék olyan összeszokott csoportokban is, ahol a tagok már több mindent tudnak egymásról.
 
A feladat leírása:
Egy vállalkozó mond öt állítást magáról, amelyek közül 3 igaz és 2 nem. A többieknek ki kell szúrniuk a két blöfföt.
 
választóvonal
plusz1És ti milyen memóriajátékokat szoktatok játszani a magyarórán? Várjuk ötleteiteket a cikk alatt kommentben! :)