5+1 ötlet képregények használatához

Pál Barbi:

A képregényeket mindenki szereti. De nem csak olvasni jó őket, a tanórán is hasznosíthatók. Az alábbiakban bemutatunk 5+1 ötletet a képregények használatára a tanórán.
 
51 képregény kép
 
1Rakd sorba!
 
A diákok párokban vagy kis csoportokban dolgoznak. Vágjuk szét a kiválasztott képregény képeit és adjuk oda összekeverve a csoportoknak (minden csoportnak egy adagot). A feladatuk, hogy sorrendbe rakják őket. Érdemes a feladat elkezdése előtt átismételni pár hasznos kifejezést, amit használhatnak; például „Szerintem ez az első, mert…”, „Lehet, hogy igazad van, de szerintem inkább ez az első, mert…” Együtt ellenőrizzük a megoldásokat. Ha a csoportok különböző módon rakták sorba a képeket, megkérhetjük őket, mondják el, miért választották azt a sorrendet, és próbálják meggyőzni a másik csoportot, hogy nekik van igazuk. :)

Variáció: Minden diák csak egy képet kap a képregényből. A feladatuk, hogy elmondják a társaiknak, mi történik az ő képükön, és megpróbálják sorba állva kialakítani a történetet. (Ehhez érdemes egy nem túl komplikált, viszonylag egyértelmű képregényt választani.)
 
Képregény sorbarakós
 
választóvonal
 
2Meséld el!
 
Talán a legklasszikusabb példája a képregények nyelvórai használatának a történetmesélés. A diákok egyénileg, párokban vagy csoportban elmesélik (szóban vagy írásban) a képregényen bemutatott történetet. Ez a feladat kiválóan alkalmas a múlt idő gyakorlására és a narrációs eszközök gyakorlására egyaránt.
 
1. variáció: A képregénynek csak az első felét adjuk oda a diákoknak. Miután elmesélték, hogy mi történik a kapott képeken, a feladatuk, hogy csoportokban megjósolják, mi történhet a történet folytatásában. A csoportok beszámolnak a saját folytatásukról, majd megnézzük, melyik csoport járt a legközelebb a valósághoz.
 
2. variáció: A diákokat két csoportra osztjuk. Az egyik csoport a képregény elejét, a másik a képregény végét kapja meg. Először a csoport megbeszéli, mi történik az ő részében, és megpróbálnak rájönni, mi lehet a történet eleje/vége. Ezek után párokba rendezzük a diákokat: egy diák az egyik csoportból, egy diák a másik csoportból. Elmondják egymásnak a történet általuk ismert részét, és megnézik, jól tippeltek-e a csoportjukkal.
 
3. variáció: A történetet az egyik karakter szemszögéből meséljük el. Ha több szereplőből áll a történet, lehet úgy, hogy a diákok kis csoportokban dolgoznak, és a csoportok különböző szereplő szemszögéből mesélik el a történetet.
 
választóvonal
 
3Egészítsd ki!
 
A képregény szövegbuborékaiból kivágjuk a szöveget. Az üres buborékos képregényt kapják meg a diákok/párok/csoportok. A feladatuk, hogy kitalálják, mi volt a szövegbuborékokban.
 
Variáció: Ha eleve üres szövegbuborékos képregényt találunk, lehet az is a feladatuk, hogy egy adott szót mindenképp csempésszenek bele valamelyik szövegbuborékba. Adhatunk minden csoportnak más szót; így nagyon más történeteket kaphatunk. (Ehhez a feladathoz érdemes olyan képregényt találni, aminél a képekből nem egyértelmű, hogy mi a történet.)
 
képregény
 
választóvonal
 
4Játszd el!
 
Ha a csoport nyitott a szerepjátékokra, megkérhetjük őket, hogy adják elő a képregényen bemutatott történetet. Kioszthatják egymás között a szereplőket (így elkerülhetjük, hogy egy visszahúzódóbb diák a főszerepet kapja meg), megírhatják a dialógusokat és megbeszélhetik a „színpadi” megjelenítés módját.
 
választóvonal
 
5Készíts!
 
A folyamatot akár meg is fordíthatjuk: egy adott sztori alapján készíthetünk saját képregényeket. Ha diákjaink szeretnek rajzolni, lehet az a feladatuk, hogy egy adott történethez készítsenek képregényt. Én például az egyik diákomnak felolvastam Durst Péter Lépésenként magyarul 2 című könyvének hatodik fejezetében található első olvasmányát, és a feladata csak az volt, hogy a főbb cselekményeket rajzolja le, miközben én mesélem a történetet. Íme Lewis rajza:
 
Lewis kép
 
Tipp: Készíthetünk mi is saját készítésű képregényeket. Ha rajzolni nem tudunk, rengeteg képregényszerkesztő weboldal áll rendelkezésünkre. A TanárBlog összegyűjtött 10 weboldalt; a cikket itt (http://tanarblog.hu/tiz-weboldal/2646-tiz-weboldal-kepregeny-kesziteshez) találjátok. Én a Pixtonon készítettem a Lépésenként magyarul 2 első fejezetében található olvasmányhoz egy képregényt.
 
Kati szülinapja-kicsi
 
választóvonal
 
plusz1Ti használtatok már képregényt az órán? Várjuk ötleteiteket, véleményeteket a cikk alatt kommentben! :)