5+1 ötlet a nyári szünet utáni első órára

Pál Barbi:

"A MID van? közelgő egyéves születésnapja alkalmából új rovatot indítunk, “5+1” címmel. Fogadjátok szeretettel az első cikket, amelyben a nyár utáni első órán felhasználható ötleteket találhattok.
 
51 öltet a nyári szünet utáni első órára kép
 
 
1„Én is!”

Előkészületek:
•    Egy nagy papírra ráírjuk a következő mondatot: „Én is!”.
 
A feladat menete:
1.    A papírlapot lerakjuk a terem közepére úgy, hogy a diákok kényelmesen körbe tudják állni.
2.    Mondunk egy állítást a nyári szünetünkről, például: „Külföldre utaztam a családommal.”
3.    Rálépünk a papírlapra, és megkérjük a diákokat, hogy akire szintén igaz ez az állítás, lépjen rá a lapra.
4.    Ösztönözzük a diákokat, hogy tegyenek fel további kérdéseket társaiknak, például: „És hova utaztatok?”.
5.    Ezután a diákok sorban mondanak egy-egy állítást a nyári szünetükről, és megismételjük a lépéseket.
 
 választóvonal
 
2„Keress valakit, aki…”

Előkészületek:
•    Írjunk egy 10-15 mondatból álló listát a nyári szünetről, vagy nyomtassunk mintamondatokat innen: http://mid-van.hu/dokumentum/beszedkeszseg/220-keress-valakit-aki-nyari-szuenet-utan
•    Másoljuk le a listát minden diáknak.

A feladat menete:
1.    Osszuk ki a listát a diákoknak.
2.    A diákok felállnak; a feladatuk, hogy keressenek valakit a csoportban, akire igaz a listán található egyik mondat.
3.    A feladatnak két módon lehet vége:
a.    Aki először talál az összes mondathoz embert, megnyeri a játékot.
b.    Előre megszabunk egy időhatárt, és aki a legtöbb nevet gyűjti, az a nyertes.
4.    A játék után közösen megbeszélhetjük, kikre igazak a mondatok, és tehetünk fel további kérdéseket is.
 
 választóvonal
 
3Nyári képek, rajzok

Előkészületek:
•    Ha a csoport nyitott a rajzolásra, üres papírlapokra lesz szükségünk.
 
A feladat menete:
1.    Attól függően, hogy a csoportunk mennyire nyitott a rajzolós feladatokra, két lehetőségünk van:
a.    Kiosztunk mindenkinek egy üres papírlapot, és megkérjük a diákokat, hogy rajzoljanak le pár nyári élményt a lapra. (Ez azért sokkal érdekesebb, mert a rajzok több találgatásra és nevetésre adnak lehetőséget.)
b.    Ha a csoport nem elég vállalkozó szellemű, megkérhetjük őket, hogy a telefonjukon keressenek egy képet, amit a nyáron készítettek, és szívesen megmutatják társaiknak.
2.    A diákok a rajzukkal vagy telefonjukkal a kezükben körbejárnak, és párokban megpróbálják kitalálni a kép alapján, mit csinált a partnerük a nyáron.
 
választóvonal
 
4Igaz vagy hamis?

A feladat menete:
1.    A táblára felírunk három mondatot a nyarunkkal kapcsolatban, amelyekből csak kettő igaz, a harmadik hamis. A diákok feladata, hogy kitalálják, melyik a hamis mondat. Ezek után feltehetnek további kérdéseket az igaz mondatokkal kapcsolatban.
2.    Megkérjük a diákokat, hogy most ők írjanak két igaz és egy hamis állítást a nyarukkal kapcsolatban. Közben körbejárunk és ellenőrizzük a mondatokat.
3.    A diákok párokban elmondják egymásnak a mondataikat; tippelnek, melyik mondat a hamis, és további kérdéseket tesznek fel társaiknak.
4.    A diákok párt cserélnek, és még 1-2 kört játszunk.
 
választóvonal
 
5Mi a közös bennünk?
 
A feladat menete:
1.    A diákok párokban dolgoznak. A feladatuk, hogy találjanak három közös pontot a nyári szünetükkel kapcsolatban.
2.    A feladat elkezdése előtt demonstráljunk egy párbeszédet egy diákkal, például:
- Én voltam idén a Balatonon. És te?
- Én sajnos nem. De voltam külföldön.
- Én is. Te hol voltál?
3.    A feladatot kétféleképpen folytathatjuk:
a.    Lezárhatjuk, ha minden pár talált három közös pontot. Ekkor a párok elmondhatják, mi a három közös pont, amit találtak.
b.    Összevonhatunk párokat, így 2-2 pár fog együtt dolgozni; elmondják egymásnak, milyen közös pontokat találtak, majd a feladatuk, hogy olyan állítást találjanak, ami mind a négyükre igaz.
 
választóvonal
 
plusz1
És ti milyen feladatokkal készültök a nyári szünet utáni első órátokra? Várjuk ötleteiteket, véleményeteket a cikk alatt kommentben!