Ötletek

Ötleteljünk együtt!
 
Pár héttel ezelőtt a Padlet nevű oldal segítségével egy olyan linkgyűjteményt kezdtünk el létrehozni, ahol egy helyen megtalálható lesz az összes magyar mint idegen nyelvvel foglalkozó honlap (itt tekinthető meg). Ezen ötlet alapján újra együttműködésre buzdítjuk a MID tanári közösséget: ezúttal olyan dalokat szeretnénk összegyűjteni, amelyek jól használhatóak a MID tanórákon. 
 

Padlettel készült
 
 
Pál Barbi és Hajba Laci:

Manapság egyre gyakrabban felmerülő igény, hogy a diákjainkat Skype-on tanítsuk. Eleinte nehéz lehet átváltani a megszokott, személyes találkozásokról egy teljesen online környezetre. Hogy ezt az átváltást segítsük, 5+1 rovatunk legújabb cikkében a Skype-os tanításhoz adunk ötleteket.
 
Skypetanításkép
 
Fülöp Kata és Pál Barbi:
 
"Szeretnéd a következő órát egy szórakoztató szóismétlős játékkal kezdeni, de kifogytál az ötletekből? Februári 5+1 cikkünkben ebben próbálunk meg segíteni. Összegyűjtöttünk 5+1 ötletet, ami a tanult szókincs felelvenítése mellett jó bemelegítésként szolgálhat az óránk első perceiben.
 
 
Szóismétlés kép 
 
1
 
Maradj talpon
 
Meghatározunk egy témát (pl. ételek, ruhák, tárgyak a házban…). Mindenki feláll. Sorban mindenki mond egy szót. Akinek már nem jut több eszébe, az leül. Az nyeri meg a játékot, aki legtovább talpon marad. (Azt el lehet dönteni, hogy az is leüljön-e, aki olyat mond, ami már elhangzott, vagy adunk neki még egy esélyt.)
 
 választóvonal
 
2
 
Poszter-verseny

Az óra előtt előkészítünk 4-6 posztert: mindegyikre egy-egy témát írunk (például helyek a városban, napi rutin, testrészek…), melynek szókincsét fel szeretnénk eleveníteni. A posztereket felragasztjuk a falra, vagy egy-egy asztalra tesszük (lehetőleg távol egymástól, hogy kényelmesen körbe lehessen őket járni). A diákok párokban vagy háromfős csoportokban dolgoznak. Minden csoport más-más színű tollat fog a kezében. Meghatározunk egy időkeretet (szerintem 45 másodperc a legideálisabb). A párok / csoportok minden posztert végigjárnak, minden poszternél 45 másodpercet töltenek, és annyi szót írnak az adott kategóriába, amennyit csak tudnak. Ugyanazt a szót nem írhatják, amit másik csoport már írt; viszont az esetleges helyesírási hibáikat kijavíthatják. Minden felírt szóért 1 pontot kapnak; minden javításért 0,5 pont jár. Az a csapat nyeri a versenyt, aki a legtöbb pontot gyűjtötte össze.
 
választóvonal
 
3
 
Asszociációs szólánc

Sokaknak ismerős, szabad asszociációs játék. Kezdünk egy tetszőleges szóval, a következő diák pedig mond egy szót, ami erről eszébe jutott. Jó bemelegítő gyakorlat.
A játék folytatásaként az összegyűjtött szavakkal mondatokat alkothatunk; minél több szót használ fel a diák a mondatban az összegyűjtött szavak közül, annál jobb.
Haladóbb diákokkal történetet is csinálhatunk a szavakkal.
 
választóvonal
 
4
 
Ábécé

A magyar ábécé betűit felírjuk a táblára. A diákok párokban / kis csoportokban dolgoznak. Meghatározunk egy témát (amit előző órán tanultunk, vagy aminek a szókincsét fel szeretnénk eleveníteni). A diákok feladata, hogy meghatározott idő alatt (az ideális szerintem 3 perc) minél több betűvel írjanak az adott kategórián belül szavakat. Az a csapat nyer, amelyik több betűhöz tudott szót írni. Haladóbb diákokkal minden témával működhet; teljesen kezdő diákokkal az országok, nemzetiségek, ételek / italok kategóriákkal nagyon jól játszható.
Ha kevés diák van a csoportunkban, a játék úgy is játszható, hogy a diákok együtt dolgoznak a tanár ellen: egy írnokot kiküldenek a táblához, és ha 3 perc alatt 20 szót együtt össze tudnak gyűjteni (és helyesen leírni), akkor a csapat nyer; ha pedig nem tudnak, a tanáré a nyereség.
 
választóvonal
 
5
 
Szófoglaló

Minden diák mond 3-5 szót, amit azon a héten tanult. Ezután két csapatot alkotnak. Mindkét csapat kiválaszt egy embert, aki kimegy a táblához, ők fognak "párbajozni" a szavakért, választanak két különböző színű krétát. A két csapat ülő tagjainak a feladata felváltva definiálni a táblán szereplő szavakat. A táblánál levő diákok közül aki hamarabb rájön, hogy melyik szót írták körül, az áthúzhatja a saját színével. Az a csapat nyer, aki több szót "szerzett meg".
 
választóvonal
 
plusz1
És Ti milyen játékot ajánlanátok szóismétléshez? Várjuk ötleteiteket a cikk alatt kommentben! :)
Pál Barbi:
 
"A téli szünet utáni első óra diáknak és tanárnak egyaránt megerőltető lehet; sokaknak nem könnyű visszarázódni a megszokott napi rutinba, a munkába vagy a tanulásba. Még próbáljuk kiheverni a karácsonyi lakomákat (vagy éppen a szilveszteri bulit), és próbáljuk visszaállítani a biológiai óránkat a korán kelésre. :) Összegyűjtöttünk 5+1 tippet és a hozzájuk kapcsolódó tananyagokat, amelyek segítségével egy könnyed, beszédcentrikus magyarórával kezdhetjük az új évet.
 
51 újév utáni kép 
 
1 
Beszéljünk a téli szünetről!
 
Kapcsolódó tananyagok:

- Karácsony és újév között 1. (oroszandrea): http://mid-van.hu/dokumentum/beszedkeszseg/304-karacsony-es-ujev-koezoett-1
- Karácsony és újév között 2. (oroszandrea): http://mid-van.hu/dokumentum/beszedkeszseg/305-karacsony-es-ujev-koezoett-2
 
 
választóvonal 
 
 
2
 
Tekintsünk vissza az elmúlt évre!
 
Kapcsolódó tananyag:

- Újévi nosztalgia (PálBarbi) http://mid-van.hu/dokumentum/beszedkeszseg/309-ujevi-nosztalgia
 
 
választóvonal
 
 
3
Beszéljünk a különböző kultúrák szilveszteri és újévi szokásairól!
 
Kapcsolódó tananyagok:

- Szilveszter és újév (múlt idővel)(bardos.zs): http://mid-van.hu/dokumentum/beszedkeszseg/162-szilveszter-es-ujev-mult-idovel 
- Szilveszteri és újévi szokások (oroszandrea): http://mid-van.hu/dokumentum/beszedkeszseg/310-szilveszteri-es-ujevi-szokasok
 
 
választóvonal
 
 
4
 
Beszéljünk újévi fogadalmakról!
 
Kapcsolódó tananyagok:

- Hogyan kell megtartani az újévi fogadalmat? (PálBarbi) http://mid-van.hu/dokumentum/beszedkeszseg/308-hogyan-kell-megtartani-az-ujevi-fogadalmat
 
 
választóvonal
 
 
5
Játsszunk!
 
Kapcsolódó tananyagok:

- Ki ölte meg a Mikulást? (oroszandrea): http://mid-van.hu/dokumentum/olvasott-szoeveg-ertese/153-ki-oelte-meg-a-mikulast
 
választóvonal
 
plusz1
És Ti mivel fogtok kezdeni az új év első óráján? Várjuk ötleteiteket kommentben! :)
Pál Barbi:
 
"5+1 rovatunk novemberi cikkében olyan társasjátékokat mutatunk be, amelyeket eredetileg nem nyelvoktatási célokra készítettek, de mégis tökéletesen használhatók a magyarórán is.
 
51 társasjáték kép
 
 
1Találd ki!
 
Leírás:
A játékosoknak minél gyorsabban, minél kevesebb kérdésből ki kell találniuk, kire gondolt a párjuk.
talaldki
Amire használható a magyarórán:
Személyleírás gyakorlására: Hosszú haja van? Kék szemű? Szemüveges?  Bajuszos?
 
választóvonal
 
2Tick-tack-bumm!
 
Leírás:
A játékosoknak húzniuk kell egy kártyát, amin egy betűkombináció áll, majd a ketyegő bombát kézről kézre adva kell szavakat alkotniuk az adott betűkkel. Akinél robban a bomba, veszít.
 
tikktakkbumm
 
Amire használható a magyarórán:
Bemelegítő/időkitöltő játékként lehet használni, de szókincsfejlesztésre is jó lehet haladóbb csoportoknál. Kezdőkkel is játszhatjuk: betűkombinációk helyett húzhatnak csak egy betűt, vagy (ahogy az a Tick-Tack-Bumm Juniorban is van) egy szókategóriát.
 
választóvonal
 
3Europareise
 
Leírás:
Repülővel Párizsba? Hajóval Barcelonába? Vonattal Milánóba? A játék során keresztül-kasul utazhatunk Európán. A megfelelő jeggyel, egy jó tervvel és némi szerencsével mi lehetünk az elsők, akik meglátogatják az összes úti célt.
 
europareise
 
Amire használható a magyarórán:
Az irányhármasság, illetve a tömegközlekedési eszközök gyakorlására.
(Sajnos német játék, magyarul nem hozták forgalomba, de így is tökéletesen játszható. Itthon nehéz beszerezni, de egy kis kreativitással házilag is megvalósítható. :) )
 
választóvonal
 
4Dixit
 
Leírás:
„Mindenki kap a kezébe hat darab nagyméretű kártyát, rajtuk festményekkel.
A kezdőjátékos kiválaszt a kezében levők közül egyet, kitalál hozzá egy mondatot, amely a képre jellemző, de mégsem túl nyilvánvaló. Mindenki más is kiválaszt egy képet a kezéből, amelyre szerinte illik az adott mondat. Majd felfedjük a lapokat, és a mesélőn kívül mindenki szavazhat, hogy melyik képet választotta a mesélő.” (gemklub.hu)
 
dixit
 
Amire használható a magyarórán:
Mondatalkotásra, történetmesélésre, a múlt idő gyakorlására.
 
választóvonal
 
5Scrabble
 
Leírás:
A mindenki által ismert szókirakó játék lényege, hogy egymáshoz kapcsolódó szavakat alkossunk, kibővítsük a társaink által kirakott szavakat, és minél több pontot gyűjtsünk.
 
scrabble
 
Amire használható a magyarórán:
Haladó csoportokkal tökéletesen használható az eredeti szabályok szerint; annyival lehet kibővíteni a feladatot, hogy mielőtt lerakják a szót, definiálják, vagy foglalják mondatba.

Gyors, bemelegítő játékként is használható a tábla nélkül: kérjük meg a diákokat, hogy húzzanak egy-egy betűt a zsákból. Tegyük a kihúzott betűket az asztal közepére. A diákok feladata párokban/csoportokban minél több szót alkotni a betűkből.

Kezdőbbekkel szintén tábla nélkül használható bemelegítő játékként, bármilyen szókincsnél. Borítsuk ki a zsákból a betűket az asztalra. Ha például a helyeket tanultuk, a diákok feladata, hogy minél gyorsabban rakjanak ki minél több pontot érő helyeket. Utána mondhatunk vele mondatokat, definiálhatjuk a kirakott szavakat.

választóvonal
 
plusz1Ti milyen társasjátékokat szoktatok használni a magyarórán? Várjuk ötleteiteket kommentben! :)
Fülöp Kata:

5+1 rovatunk legújabb cikkében bemutatunk 5+1 memóriajátékot, melyek a különböző formák gyakorlásán kívül nagyon jók egy kis frissítésre, élénkítésre is az órán. Ezenkívül néhány közülük abban is segít, hogy a diákok jobban odafigyeljenek egymásra, jobban megismerjék egymást.
 
Memóriajáték kp
 
 
1Kié?
Memóriajáték a birtokos személyjelek, a birtokos szerkezet és a birtokjel gyakorlására.
 
A feladat leírása:
Szükség van egy önként jelentkezőre. Aki vállalkozik először, alaposan megnézi a társai holmijait. Ezután kimegy a teremből. A csoportból mindenki kiteszi egy holmiját a tanári asztalra. Az önkéntes bejön, megállapítja, hogy melyik tárgy kié, és visszaadja a tárgyakat a tulajdonosoknak: pl. Ez Péter tolla / Ez Péternek a tolla / Ez Péteré.

Variáció:
A csoporttagok kicserélik valamelyik hasonló kiegészítőt, ruhát magukon.

választóvonal
 
2Hol van?
Memóriajáték a helyhatározóragok tanításához.
 
A feladat leírása:
Az előzőhöz hasonlóan először jelentkeznie kell valakinek, aki kimegy a teremből. Mielőtt kimenne alaposan megfigyeli a berendezést. Miközben kint van, a csoporttagok átrendeznek a teremben opcionális számú tárgyat. Az önkéntes bejön és vissza kell helyeznie a tárgyakat az eredeti helyükre, miközben megfogalmazza, hogy hol vannak/voltak.
 
választóvonal
 
3Mi van a kendő alatt?
 
A feladat leírása:
Takarj le egy kendővel különböző tárgyakat: lehetnek tetszőlegesek, vagy egy adott témakörhöz tartozóak (pl. kiegészítők). A tárgyakat helyettesíthetik képek is. Ajánlott, hogy legyen legalább 7-10 darab, de ne legyen ennél sokkal több. A diákok 15 másodpercig nézik a tárgyakat/képeket, majd mindenki leír annyit, amennyit fel tud idézni.
 
Variáció: 
A diákok szöveget írnak a szavak felhasználásával.
 
választóvonal
 
4Csoportháló
Memóriajáték a függő beszéd, birtokos személyragok, múlt idő...tanítására, és egymásra figyelésre. :)
 
A feladat leírása:
A csoport körben áll. Kérdezhetnek egymástól tetszőlegesen, de adhatunk mindenkinek előre gyártott kérdést is - ez az utóbbi megoldás kicsit felgyorsítja a játékot, és jobban lehet irányítani a gyakorolni kívánt formát (pl. Mi a kedvenc...? Mikor voltál utoljára....?). A diákok kapnak egy gombolyagot, amit odadobnak annak, akitől kérdezni szeretnének. A gombolyag körbejár, de közben nem engedik el a fonalat, tehát miután mindenki kérdezett mindenkitől, egy háló alakul ki a körben a fonalból. Az utolsó válaszoló elkezdi visszatekerni a fonalat. Közben megfogalmazza, mit mondott az, akivel a fonal közvetlenül összeköti. Pl. Péter kedvenc állata a kutya. Péter tegnap volt utoljára edzőteremben. Péter azt mondta, hogy...stb.
 
Variáció: Ki mondta? - bármilyen témában használható, egymás megismerését, az egymásra figyelést segíti.
A diákok párokban beszélgetnek tetszőleges témában, pl. ki mit szeret/utál/akar csinálni? vagy: kinek hány testvére van, mit csinálnak? vagy: ha bárhová mehetne, hova menne? stb. --> Elmondják a csoportnak és a tanárnak, hogy mit tudtak meg a partnerükről. --> A tanár megkérdezi a csoportot: Ki az, aki.../Kik azok, akik...? Természetesen az, akire igaz az állítás ilyenkor hallgat.
 
választóvonal
 
5Blöff
Lehet játszani új csoportokkal, bemutatkozás után közvetlenül, de remek játék olyan összeszokott csoportokban is, ahol a tagok már több mindent tudnak egymásról.
 
A feladat leírása:
Egy vállalkozó mond öt állítást magáról, amelyek közül 3 igaz és 2 nem. A többieknek ki kell szúrniuk a két blöfföt.
 
választóvonal
plusz1És ti milyen memóriajátékokat szoktatok játszani a magyarórán? Várjuk ötleteiteket a cikk alatt kommentben! :)