MID-workshop az Orchidea Iskolában - A gyermek- és felnőttoktatás aktuális helyzete és lehetőségei

Somos Júliamagyar mint idegen nyelv, némettanár beszámolója, Cseh Gizella képeivel.

 

 

Idén februárban immár második alkalommal volt lehetőségem részt venni az Orchidea Iskolában megrendezett magyar mint idegen nyelvi workshopon. A magyar mint idegen nyelv tanulásával és tanításával eltöltött néhány év alatt sok kollégára, ismerősre, barátra tettem szert a szakmában, ezért oldott, családias hangulatban telt el ez a néhány óra.

 

A workshop A gyermek- és felnőttoktatás aktuális helyzete és lehetőségei címet kapta, és az előadások is e téma köré csoportosultak. A program mindhárom része gyakorlatorientált, interaktív volt: az előadások közben különböző feladatokat oldottunk meg csoportmunkában asztaltársainkkal. Jó volt látni, hogy több városból is érkeztek kollégák, én például egy budapesti hallgatóval és két szegedi kollégával dolgoztam együtt.

 

 workshop1

 

Először az Orchidea Iskola köszöntötte a közönséget, Ergün Aravacikli és dr. Várnai Andrásné tartott egy rövid bemutatót az iskoláról, a kollégákról és az itt tanuló diákokról, amit az iskoláról szóló videók színesítettek. 

 

Ezután Vermeki Boglárka, az Orchidea Iskola magyar mint idegen nyelv tanára tartott előadást a migráns gyerekek oktatása témájában. Az előadó beszélt az iskolában folyó oktatásról, a sikerekről, kihívásokról, illetve különböző tananyagokról és kipróbált projektekről. Megnézhettünk tanórai dialógusokról készült videókat, illetve mi is dolgoztunk: asztaltársainkkal egy-egy több tanórán átívelő projektet terveztünk meg.

 

ws3

 

 

A második előadó, dr. Pelcz Katalin a modellalapú oktatásról beszélt a MagyarOK tankönyvcsalád kapcsán. Előadásában azt mutatta be, hogy miként jelenik meg a nyelvi input és a nyelvi minta a tankönyvcsalád egyes köteteiben, illetve kitért a nyelvi szintezés problémáira. 

 

A második előadás után az Orchidea Iskola vendégül látta a társaságot egy finom ebédre, majd utána a MID van? (www.mid-van.hu) rövid prezentációja következett.

 

Harmadikként Szita Szilvia előadását hallhattuk a modellalapú oktatásban felhasználható korpuszokról. Az előadás célja az volt, hogy a szavak természetes élőhelyét, előfordulási kontextusait feltérképezzük. Ezzel kapcsolatban különböző érdekes, kooperatív csoportfeladatokat végeztünk, és tippeket kaptunk a tanítás során használható korpuszokkal kapcsolatban.

 

ws2 

Minden előadás és közös feladat hozzájárult ahhoz, hogy fáradtan, de új tapasztalatokkal, ötletekkel, tudással gazdagabban és jó hangulatban térhettünk haza a workshopról.