Hírek

 
 Lukács-Somos Júliának, az esemény házigazdájának vendégposztja
A 2017/2018-as tanév első szemeszterében megalakult a Magyar mint Idegen Nyelvi Módszertani Műhely az ELTÉ-n. Az ötlet és az első évad szervezése az egyetemen tanuló, a magyar mint idegen nyelvvel foglalkozó doktoranduszok közös munkájának eredménye. Nagyon szeretnénk, ha lenne egy olyan közös fórum, amely lehetőséget nyújt a rendszeres találkozásra és beszélgetésre a magyart mint idegen nyelvet tanító tanárok számára. Fontosnak tartjuk a tudásmegosztást, a tapasztalatcserét, az elmélet és a gyakorlat összhangját bemutató közös foglalkozások biztosítását. Célunk, hogy olyan témákról, kérdésekről és problémákról beszélgessünk, amelyek a mindennapi munka során felmerülnek, többeket foglalkoztatnak, megoldást jelenthetnek egy adott tanítási szituációban. Szeretnénk, ha minél többen osztanák meg tudásukat, mondanák el véleményüket egy-egy kritikus téma kapcsán.
Az első évad témáját a műhelyfoglalkozások közös címe is jelzi: A kommunikáció kommunikációja. De mit is jelent ez a jól hangzó cím? A nyelvtanítás általános célja a kommunikatív kompetencia fejlesztése. Ehhez azonban az kell, hogy a tanár is megfelelően, autentikus módon kommunikáljon a nyelvórán. Az első foglalkozáson a tanári kommunikáció elméleti és gyakorlati oldalával ismerkedhettünk meg.
 
22219912 10155743489014522 2545872952307960681 o
 
Az első alkalmat 2017. október 19-én rendeztük meg, és én voltam az alkalom házigazdája. Mivel a téma közel áll hozzám (doktori disszertációm is részben ennek a témának a mentén készül), viszont módszertani órákon viszonylag keveset tudtunk erről beszélni az egyetemi képzés során, fontosnak tartottuk, hogy szó essen róla a módszertani műhelyen. Íme az első alkalom prezentációja, amelyet érdemes végigpörgetni az olvasás előtt:
 Mivel a tanári beszéd inputként, nyelvi mintaként szolgál a nyelvtanuló számára egyáltalán nem mindegy, hogy a tanár mikor, miért, hogyan és mennyit beszél a nyelvórán. Szerencsés helyzetben vagyunk, hogy saját anyanyelvünket taníthatjuk, hiszen viszonylag kevés esetben merül fel a nyelvi helyesség vagy helytelenség mint probléma a tanári kommunikáció során. Azonban rengeteg szempont van, amelynek mentén felépítjük beszédünket: szeretnénk, hogy beszédünk érthető, ugyanakkor kihívást jelentő, motiváló, érdekes, figyelemfelkeltő lenne, bemutassa a megtanítani kívánt nyelvi formákat és funkciókat, a megfelelő szókincset, nyelvi regisztert.
 A gyakorlati óra során sorra vettük a tanári beszéd funkciót és a beszédbeli módosulásokat/módosításokat. Érdekes kérdés, hogy melyik terminust használjuk, hiszen a magyar megjelölés tartalmazza azt, hogy a tanár szándékosan vagy ösztönösen változtatja meg beszédét (angolul: modifications). Ezeket a módosulásokat/módosításokat csoportokban is megvizsgáltuk: a résztvevők közös megbeszélés után kitöltöttek egy táblázatot, amely tartalmazta a nyelvi szinteket, illetve az általunk tanított csoport nyelvi szintjét:
 Ezeket részletesen megbeszéltük, és megállapítottuk, hogy minél magasabb a diákok nyelvi szintje, annál kevesebb változtatásra van szükség. Ezek egy része biztosan tudatos, más része azonban nem feltétlenül az.
 Ezután a tanári beszéd két fontos elemét vettük górcső alá: a tanári kérdéseket és az instrukciókat. A jó tanári kérdésfeltevést olyan feladattal imitáltuk, amely során a csoportok különböző életkorú, létszámú, nyelvi szintű tanulócsoportokat kaptak (https://drive.google.com/open?id=1ueIvwiP4eB4zvnOsN), és számukra kellett megfogalmazniuk néhány jó tanári kérdést. Az órák témája azonos volt: az idegen nyelvi kommunikáció. Ennél a feladatnál nem beszéltük meg a konkrét kérdéseket, csupán azt, hogy milyen szempontokat vettek figyelembe a résztvevők a kérdések megfogalmazásakor.
 Az utolsó feladat a tanári instrukciók használatára irányult. A csoportok kaptak egy listát, amelyek magyar mint idegen nyelvi órákon elhangzó szóbeli instrukciókat tartalmazott (https://drive.google.com/open?id=1xGTbrQt5PUXZZNYIhkIOCD196LexI6dq). Ezeken kellett megjelölniük nyelvi jellemzőket, amelyek az instrukciók sajátjai, majd megbeszéltünk néhány érdekességet az eddigi kutatások alapján.
 Az óra végén még szerettem volna konkrét óratervet is készíttetni a csoportokkal, amely során a fókuszban a tanári kérdések és instrukciók álltak volna, de erre sajnos már nem maradt idő. Kaptam olyan visszajelzést, hogy jó lenne egy másik alkalom során erről is beszélgetni.
 A visszajelzések és a saját tapasztalatok alapján elmondható, hogy nagyon jó hangulatban telt az első alkalom. Figyelnünk kell, hogy még gyakorlatiasabban dolgozzuk fel a témákat, és a következőkben a csoportokat is bátrabban fogjuk mozgatni, hiszen ezen a késői órán fontos a helyváltoztatás, illetve az új tanártársak megismerése. A következő alkalom már korábban, 17.30-tól kezdődik egy kis kötetlen beszélgetéssel, ráhangolással a 18.00-kor kezdődő műhelyfoglalkozásra. És mi lesz a következő téma? Nem más, mint az idegen nyelvi készségfejlesztés lehetőségei információs és kommunikációs technológiával, azaz IKT-val.
 Mindenkit szeretettel várunk november 16-án, csütörtökön 17.30-tól:
Magyar mint Idegen Nyelvi Módszertani Műhely címmel tanári fórum indul az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karán. A műhely lelkes magyar mint idegen nyelvvel foglalkozó doktori hallgatók szervezésében indult útjára az ELTE BTK Magyar mint Idegen Nyelv Tanszékének támogatásával.
22219912 10155743489014522 2545872952307960681 o
A program célkitűzése, hogy a műhely a magyar mint idegen nyelvvel foglalkozó szakemberek, oktatók, tanárok, hallgatók és minden érdeklődő rendszeres találkozási fórumává váljon; nyitott, szakmai találkozási pontot biztosítson a magyar mint idegen nyelv módszertani kérdéseinek megbeszélésére, újabb kutatási eredmények bemutatására, gyakorlati műhelyfoglalkozások tartására. A műhely középpontjában az egymástól tanulás, egy közös módszertani kincs felmutatása és megosztása áll.
Az első évad A kommunikáció kommunikációja címmel került meghirdetésre és három alkalmat foglal magában.
Az egyes alkalmak címe és időpontja: 
1. Tantermi kommunikáció: ki, mikor, miért, mennyit beszél a nyelvórán – október 19.: 18.00-19.30 (házigazda: Lukács-Somos Júlia, doktorjelölt, MID tanár);
2. Idegen nyelvi készségfejlesztés lehetőségei információs és kommunikációs technológiával – november 16.: 18.00-19.30 (házigazda: Kruzslicz Tamás, doktori hallgató, MID tanár);
3. Multimedialitás és kultúraközvetítés a MID-tanításban: filmek, fikció, fordítás és feliratok – december 14.: 18.00-19.30 (házigazda: Borsos Levente: doktori hallgató, MID tanár).
A program helyszíne az ELTE BTK Doktori Kiválósági Központja (Budapest, Múzeum körút 6. Ifjúsági épület, III. emelet).
Az alkalmakon a részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött:
Bővebb információk olvashatók az eseményről az alábbi linken: goo.gl/jHmcbm 
Szeretettel várnak minden érdeklődőt a szervezők!
 
Kedves Kollégák!
 
A Padlet nevű weboldal használatával és a Ti nélkülözhetetlen segítségetekkel szeretnénk létrehozni egy linkgyűjteményt, ahol egy helyen megtalálható az összes magyar mint idegen nyelvvel foglalkozó honlap. Célunk ezzel egyrészt az, hogy segítsünk gyakorló és leendő kollégáinknak új forrásokat, lehetőségeket találni, másrészt pedig az, hogy előrelendítsük közel 1000 fős közösségünk kollaboratív munkáját. Együttműködésre fel! :)
 

Padlettel készült
 
 
 
Somos Júliamagyar mint idegen nyelv, némettanár beszámolója, Cseh Gizella képeivel.

 

 

Idén februárban immár második alkalommal volt lehetőségem részt venni az Orchidea Iskolában megrendezett magyar mint idegen nyelvi workshopon. A magyar mint idegen nyelv tanulásával és tanításával eltöltött néhány év alatt sok kollégára, ismerősre, barátra tettem szert a szakmában, ezért oldott, családias hangulatban telt el ez a néhány óra.

 

Az advent az ünnepi várakozás ideje: december 6-án érkezik a Mikulás, vasárnaponként meggyújtjuk az adventi koszorú gyertyáit, hogy aztán karácsonykor megérkezzünk a boldog, családi ünnepléshez. Sajnos tanárként gyakran nem a békés, ünnepi készülődésről szól ez az időszak. Sokunknak kurzuszárás vagy éppen intenzív tanfolyam kezdés esik éppen decemberre. Ezért is gondoltuk, hogy a tanári előkészületek megkönnyítéséül egy kis tananyagcsomaggal lepjük meg a kollégákat, amelyet ezúttal kivételesen regisztráció nélkül is elérhetővé teszünk.
 
Secret-Santa
 
A fenti képre kattintva egy komplex, az ünnepekről szóló, a MID van?-on már korábban is elérhető feladatgyűjtemény érhető el:
 
-    Hajba László karácsonyi szókeresőjével játékosan gyakorolhatják a diákok a decemberi ünnepek szókincsét;

-    Pál Barbara beszélgetőkártyái a karácsonyra készülést járják körbe: használatuk már kezdő szinten is jó szolgálatot tesz a beszédkészség fejlesztéséhez, egyúttal minden oldalról körüljárja az ünnepi készülődés témáját;

-    Kruzslicz Tamás szövegértési feladatsora a karácsony környéki népszokásokat mutatja be, használatát B2-es szinttől javasoljuk;

-    Orosz Andreától a Ki ölte meg a Mikulást? egy fejtörő, logikai játék, amellyel a helyviszonyokat is lehet gyakorolni, kisebb egyszerűsítésekkel kezdő szinten is ajánljuk.
 
Köszönjük a hűséges feltöltőknek és a MID van?-közösség minden tagjának, hogy látogatásukkal, fel- és letöltéseikkel mozgásban tartják a portált. Reméljük, azok is kedvet kapnak a csatlakozáshoz, akik még eddig nem regisztráltak. Ezzel a rövid, ünnepi „betekintővel” nem titkolt célunk, hogy bemutassuk, mennyire hasznos az oldal használata, és milyen kincseket kínál a tananyagbázis minden magyar mint idegen nyelv tanár számára.
 
Békés, áldott ünnepeket kívánunk minden régi és új, korábban regisztrált, hűséges tag és egyelőre csak érdeklődő kolléga számára egyaránt!
 
 
Mentés
Mentés
Mentés
Mentés
Mentés
Mentés
Mentés

Lemaradtál róla, hogy mi történt a MID van? háza táján szeptemberben?

Érdekel, ki volt a hónap feltöltője?

Szeretnéd látni az elmúlt hónap összes tananyagát egy helyen?

Kattints az alábbi linkre (vagy a képre) és nézd meg szeptemberi magazinunkat!

A kérdőíves felmérésben érkezett visszajelzések alapján próbaképpen bocsátjuk útjára havonta megjelenő hírmagazinunk első példányát. Bízunk benne, hogy elnyeri tetszéseteket. :)

http://prezi.com/5ixebyue_mli/?utm_campaign=share&utm_medium=copy&rc=ex0share

Szeptemberihirmagazin